Tijd gaat snel als je het fijn hebt! - Reisverslag uit Driebergen-Rijsenburg, Nederland van Tessa Huizen - WaarBenJij.nu Tijd gaat snel als je het fijn hebt! - Reisverslag uit Driebergen-Rijsenburg, Nederland van Tessa Huizen - WaarBenJij.nu

Tijd gaat snel als je het fijn hebt!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 Juli 2014 | Nederland, Driebergen-Rijsenburg

Maayong adlaw!

Komusta ka?

Inmiddels ben ik al twee weken in de Filipijnen. Ik zal eerst wat vertellen over mijn werk. De school is op twee minuten lopen vanaf mijn huis. Dit is heel fijn. Ik geef les in grade 6. Dit is te vergelijken met onze groep 7 (11 jarige). Ik heb twee klassen van beide 42 leerlingen. Dit is best pittig. Het eerste uur assisteer ik de teacher (Janet) en geef ik zelf ook les aan de klas. Daarna gaan we naar de andere grade 6 en doe hetzelfde daar. Ik geef twee remedial teaching lessen per dag. Dit doe ik met twee groepen van 6 leerlingen. We zijn vooral bezig met lezen, omdat dit een aandachtspunt is voor deze leerlingen. Maar we maken vooral ook veel lol! In mijn pauze ga ik een aantal leerlingen gitaar laten spelen. Een aantal leerlingen vroegen dit. Ik heb een goedkope gitaar gekocht om met de leerlingen te kunnen zingen. Projects Abroad is aan het kijken of ze 10 gitaren kunnen kopen voor de kinderen uit mijn klas. Dan kan ik 10 leerlingen gitaarles geven, hoe gaaf! Na deze pauze ga ik naar de kindergarten om daar te assisteren bij het leren schrijven. Na schooltijd heb ik beide remedial teaching klassen. Het zijn dus erg lange dagen! De school begint om 7:30 en ik ben klaar na 17:00.

Met de ene klas heb ik beter contact dan met de andere. Dit komt omdat ik in de ene klas ook de andere lessen assisteer en in de tweede klas maar 1 uur per dag ben. De teacher waar ik mee samen werk is super! Ze is heel lief en probeert de leerlingen goed te laten voelen. Ik heb al veel nare verhalen gehoord over sommige leerlingen uit mijn klas. Zo zijn er een paar kinderen wees of hebben geen geld voor lunch. Ook de verhalen over typhoon Jolanda (in Nederland bekend als Hayan) zijn verschrikkelijk. Je ziet daar nog steeds de gevolgen van. Er komen regelmatig typhoons langs hier. Vorige week dinsdag was de eerste sinds ik hier ben. Dit is een hele heftige storm. Veel wind en veel regen. Die dinsdag waren er maar 9 kinderen in de klas vanwege de typhoon. Veel mensen zijn bang. Ook moeten sommige leerlingen de rivier oversteken voordat ze naar school komen. Door de vele regen is dit te heftig. Helaas zijn er nog meerdere typhonen op komst.

Wat heel naar is dat er veel boeken zijn verloren tijdens de typhoon. In beide klassen hebben ze maar 7 Engelse boeken. En de boeken die er zijn missen pagina’s en zijn helemaal kapot door Typhoon Jolanda. Engels is zo belangrijk. Maar hoe kun je Engels leren als je met 8 kinderen samen moet doen met 1 boek. Belachelijk. Ik wilde hier iets aan doen maar de boeken worden uitgegeven door de goverment. Je kunt de boeken dus niet kopen. De school is dus machteloos.

Dan nu over de groep vrijwilligers. We zijn met een hele grote groep, zo’n 30 mensen. Iedereen doet andere projecten. In de weekenden gaan we met de jongeren naar eilanden. Dit is erg gezellig. We zijn naar het eiland Malapascua en Comotos geweest. Beide hele mooie eilanden maar we waren op Comotos gedurende de typhoon dus het weer was niet goed. Verder gaan we (bijna) iedere avond naar bbq-plaza. De groep is dus best hecht.

Mijn huis was op het begin echt even wennen. Ik heb een kleine kamer. Mijn matras is maar een paar cm dik. Ik lig dus eigenlijk op het houten bed. Ook de douche was wennen. Ik douche met een emmertje koud water. Daarmee spoel je ook de wc door. Maar inmiddels ben ik er aan gewend. Ik had een super leuke huisgenoot (we leven samen in het kleine huisje). Helaas was ze ziek en is ze eerder naar huis vertrokken. Nu heb ik dus mijn eigen kleine huisje. Mijn hostouders zijn leuk. Gelukkig leven er op ons terrein nog twee andere vrijwilligers. We zijn dus met vier. Volgende week komen er nog twee meiden bij. Dit is heel fijn omdat je je verhalen kwijt kunt aan de andere vrijwilligers. Het eten is ook wennen, haha. Ik eet voor ontbijt rijst, voor lunch rijst en voor avondeten rijst. Ze eten hier geen groenten. Gelukkig heb ik yoghurt kunnen kopen. Voor mijn ontbijt heb ik dus yoghurt nu!

Ik denk dat ik nu wel genoeg heb vertelt. Foto’s volgen nog. Nogmaals, mijn lokale telefoonnummer hier +639174055185.

Liefs, Tessa

  • 24 Juli 2014 - 14:32

    Tanja Van De Kraats:

    Lieve Tessa,
    Bijzondere verhalen!
    Wat fijn dat je daar leuk mensen om je heen hebt en dat je verhalen met elkaar kunt delen.
    We zijn blij dat het goed gaat met jou en dat je zo geniet.
    Liefs tante Tanja en Oom Kees

  • 24 Juli 2014 - 19:49

    Oma:

    Lieverd,
    Ik heb daarnet je nieuwe blog gelezen.Wat schrijf je leuk! Ik kan merken dat je het erg naar je zin hebt.
    Je doet heel veel fijne dingen voor en met die kids.
    Wat zullen ze blij zijn met je gitaarmuziek.Het lijkt me dan een vrolijke boel.
    Ik hoop voor je dat je nog meer gitaren zult krijgen,want dan wordt het natuurlijk nog gezelliger.
    Ik ben blij voor je dat je daar met een grote groep vrijwilligers zit. Dat lijkt mij prettiger dan dat er
    maar weinig vrijwilligers zijn.De keus is dan wat ruimer om mee om te gaan. Ha,Ha.

    Meiske nog heel veel plezier en ik hoop volgende week even met je te skypen.

    Liefs Oma



  • 26 Juli 2014 - 20:35

    Papa:

    Ha Tessa!

    Mooi om dit verslag weer te lezen. Natuurlijk hebben we via skype al veel gehoord, maar ik kan er niet genoeg van krijgen ;-). Ontzettend gaaf dat je met muziek die kinderen zoveel meer kan geven. Ik hoop dat die gitaren gaan lukken! Geniet van alles, en vooral van elkaar en de kinderen. Ik ben (maar dat weet je al lang....) super trots op je :-).
    Succes. Ennuh... Doe een beetje voorzichtig als er weer eens een typhoon over trekt....
    Liefs!
    Papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 23 Juni 2014
Verslag gelezen: 1464
Totaal aantal bezoekers 4826

Voorgaande reizen:

24 Juni 2014 - 21 Augustus 2014

My time abroad

Landen bezocht: